W okresie zimowym obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, leży po stronie właściciela posesji.
Zgodnie z art. 5 ust. l pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach każdy chodnik, który położony jest wzdłuż posesji, powinien zostać uprzątnięty, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Natomiast obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego np. chodników leżących na terenie wspólnot mieszkaniowych, wynika z obowiązującego Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Stare Czarnowo.
Droga przed posesją powinna być bezpieczna. Jeśli spadł śnieg, trzeba odśnieżyć chodnik, aby umożliwić przechodniom bezpieczne przejście. Nie można też dopuścić do powstawania warstwy lodu. Śnieg można zgarnąć na krawędź chodnika tak, aby nie przeszkadzał przechodniom. Nie wolno go natomiast zgarniać na jezdnię.
Jeżeli chodnik jest nieodśnieżony, a pieszy poślizgnie się na nim i złamie nogę, ma prawo domagać się od właściciela nieruchomości odszkodowania, ale także zażądać renty i zadośćuczynienia.
Każdy kto nie wywiązuje się z obowiązku utrzymania porządku w obrębie swojej nieruchomości, w myśl art. 117 § 1 kodeksu wykroczeń, podlega karze grzywny do 1500 złotych albo karze nagany.